Activitate de formare cu reprezentanți din Consiliul Școlar al Elevilor, la Colegiul „Alexandru Cel Bun” din Gura Humorului

Se spune că atunci când nădăjduiești să produci o schimbare de proporții rezonabile este necesar să declanșezi efortul unui grup restrâns, să provoci dislocarea unei cantități critice. Se mai spune că o zbatere de aripi poate genera – atunci când este însumată cu altele, aparent fragile sau nesemnificative – o adevărată tornadă. Și se mai admite ceva: pentru a muta un munte dintr-un loc în altul trebuie să procedezi cu răbdare și mai ales cu pași mărunți, schimbând locul fiecărei pietre, oricât de neînsemnată ar fi în aparență. Am ales să prefațez cu aceste reflecții cvasi-filosofice descrierea sumară a unei activități pe care am desfășurat-o astăzi la Colegiul „Alexandru Cel Bun” din Gura Humorului. Deși mă așteptam să întâlnesc un grup mult mai consistent, totuși chiar și așa, mărturisesc că am avut parte, alături de cei zece tineri entuziaști, creativi și inteligenți, de o experiență de învățare remarcabilă. Vreau să îți prezint, dragă cititorule, protagoniștii întâlnirii de azi, cărora le mulțumesc pentru că și-au oferit cu generozitate o parte din timpul lor prețios de weekend participării la activitatea de formare. De la colegiul care ne-a găzduit în mod impecabil prin persoana doamnei profesoare Cristina Tudor, au fost prezenți Sabina și Răzvan, de la Colegiul Național „Dragoș Vodă” din Câmpulung Moldovenesc – și-a adus contribuția Vlad, de la Colegiul Național „Petru Rareș” din Suceava – ne-a încântat cu dezinvoltura ei Vero(nica), de la Școala Gimnazială din Stroiești – și-au antrenat creativitatea și naturalețea Magda și Adrian, însoțiți de domnul profesor Toader Rusu, iar de la Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi”, au ales să se implice fără rezerve Rodica, Andreea, Victor și Valentin, însoțiți de semnatarul acestor rânduri.

Tema aleasă a fost aceea a comunicării eficiente, înscrisă în modulul Comunicare și Relații Publice destinat elevilor din cadrul consiliului școlar. Mai bine de două ore am descoperit împreună, într-o manieră nonformală, degajată și (sper eu) atractivă, semnificații inedite ale conceptului de comunicare, am elaborat un decalog al discursului public eficient, am fixat cadrul unui cod de reguli menite a facilita transmiterea persuasivă a mesajului unui membru CȘE. Ca procedeu de lucru, am optat pentru realizarea activităților în manieră individuală, pe grupe și în perechi. S-au stabilit repere valoroase despre ceea ce înseamnă promovarea adecvată a unui reprezentant în consiliul elevilor, despre modalitățile de construire și livrare a imaginii de membru sau lider în această structură reprezentativă. În ce mă privește, ca facilitator, activitatea mi-a revelat o dată în plus virtuțile dialogului deschis, sincer, lipsit de inhibiții, cu tineri deosebiți, calitatea inestimabilă a cooperării și muncii în echipă. Nu a fost nevoie de prea mult efort pentru a sparge gheața cu sesiunea introductivă de auto-prezentare a participanților, probabil și pentru că fiind puțini la număr, s-a generat încă de la început o familiaritate caldă, deschisă. A urmat partea de identificare a principiilor comunicării publice eficiente. S-a lucrat în echipe constituite ad-hoc, într-o atmosferă cu adevărat non-formală, s-au realizat materiale creative pe coli de flipchart și s-au susținut prezentări pertinente și convingătoare. Nu a lipsit din scenariul formării sesiunile de procesare a exercițiilor, concretizate în discuții și dezbateri cordiale. Exercițiul intitulat „Află cine ești?” sau „Galeria Vedetelor” a adus participanților, pe lângă o doză semnificativă de bună-dispoziție, conștiința faptului că răspunsurile inteligente presupun drept condiție sine-qua-non formularea cât mai rapidă a unor întrebări cel puțin la fel de inteligente, menite a restrânge aria căutărilor. Prin intermediul unei succesiuni de întrebări și răspunsuri, clarificări și reflecții, s-au depășit inhibiții, rezerve, s-au stabilit legături și punți de comunicare autentică, altfel spus, a fost atins obiectivul întâlnirii.

Chiar dacă activitatea pe care am moderat-o este o picătură firavă într-un ocean mult prea impresionant de eforturi conjugate, sunt recunoscător pentru oportunitatea de a contribui, fie și printr-un efort modest, la o mișcare de evoluție și dezvoltare a tinerilor pe care mi-o doresc cât mai amplă și mai consistentă. Mulțumesc pe această cale tuturor celor care, direct sau indirect, au făcut posibilă o experiență de învățare în context non-formal.

P.S: fotografii de la sesiunea de formare se găsesc la adresa: https://www.facebook.com/profile.php?id=100005602877412

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s