Dezbaterile academice – un exercițiu de fortificare intelectuală

În acest sfârșit de săptămână am avut șansa de a participa, în calitate de profesor coordonator al unei echipe de debateri[1] din școala în care predau, la seminarul intitulat Introducere în tehnicile de argumentare și dezbatere, desfășurat la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Suceava. În pofida vremii capricioase, cu înfățișare de toamnă mohorâtă, ce a învăluit atmosfera municipiului reședință de județ într-o masă compactă de umezeală și frig, seminarul orchestrat cu ingeniozitate de către traineri cu experiență – coordonați de Liviu Gajora – a instituit o stare de spirit tonică, antrenantă, pătrunsă de seninătate și bună dispoziție. De altfel, cei familiarizați cu dezbaterile academice știu că rigorile vremii sau capriciile sezonului sunt irelevante în fața bucuriei aduse de înfruntările discursive reușite, a structurilor argumentative gestionate strategic, construite cu substanță, stil și măiestrie retorică. Indiferent de vreme, de timpul sau de locul ales[2], dezbaterile reușesc să producă în spiritul celor interesați de dialogul democratic o stare interioară dinamică, un metabolism intelectual stimulator, efervescent, totodată o siguranță și o seninătate sufletească remarcabilă. Interesul pentru construcția unui argument pertinent echivalează cu performanța miraculoasă a surclasării stărilor de fapt, cu capacitatea de a produce în mințile celor angajați în dezbateri o atmosferă de febrilitate intelectuală ce se răsfrânge cu o forță extraordinară către exterior. La limită, vremea este prea puțin importantă atunci când constați că dezbaterile dinamizează atmosfera, o inflamează, transfigurând spațiul ce le găzduiește într-un perimetru febril, incandescent. Ce a însemnat pentru mine acest seminar de instruire în dezbateri? A însemnat o întâlnire memorabilă cu tehnicieni riguroși, foarte bine pregătiți, dar și șansa de a dialoga cu colegi de-ai mei, profesori plini de entuziasm, curiozitate, oameni ai catedrei nerăbdători să transforme dezbaterile într-o practică educativă curentă. Ce a mai însemnat acest seminar? O succesiune de module dozate rezonabil din perspectiva conținuturilor dar mai ales a deschiderilor practic-aplicative. Trainerii au reușit să îmbine în mod inspirat elemente tehnice consacrate în sfera dezbaterilor cu aspecte și ilustrări specifice unor astfel de activități. Totul a fost tradus și livrat într-un limbaj colocvial, afabil, amical, fără nimic deplasat, dizarmonic sau inadecvat. Pe scurt, seminarul a reușit să aducă beneficii certe tuturor participanților veniți din județele Suceava, Neamț, Botoșani, Bacău, Iași și Vaslui. Au fost prezentate într-o manieră atractivă și interactivă informații referitoare la specificul programului Tinerii Dezbat și perspectivele acestuia de a deveni o competiție de anvergură cu certe valențe educative. Nu au fost mai puțin lipsite de interes discuțiile declanșate pe tema particularităților dezbaterilor în format World Schools (structuri argumentative angajate în desfășurarea lor, rolurile vorbitorilor, strategii…), a tehnicilor de argumentare, principiilor și regulilor arbitrajului. Nu au lipsit discuțiile extrem de prolifice pe marginea sau, mai exact, în miezul modalităților de gestionare a unui club de dezbateri în școală, despre ansamblul de resurse umane dislocate logistic în organizarea unui turneu de dezbateri etc. Aflat la a V-a ediție, concursul Tinerii Tezbat își propune să reunească la masa dezbaterilor deopotrivă elevi și profesori interesați de discursul riguros întemeiat, o finalitate a proiectului fiind, după opinia mea, generarea și consolidarea unei comunități de dezbateri puternice în mediul școlar românesc. Am convingerea că acest concurs va reuși performanța, dacă nu a reușit deja acest lucru, de a impune la nivelul mentalului colectiv o evidență: dezbaterile academice reprezintă un exercițiu autentic de fortificare intelectuală, de extragere a gândirii individuale și colective din zona simplei opinii și situarea ei în perimetrul ferm al convingerii argumentate. Într-o lume în care simpla părere riscă adesea să fie confundată cu adevărul indubitabil, în care „realitatea” se fabrică zilnic prin artificii și cosmetizări, eforturile celor care au lansat în circuitul experiențelor educative de succes proiectul TINERII DEZBAT – îmi permit să evoc două persoane al căror nume este legat indisolubil de această întreprindere: Monica Mocanu (din partea ARDOR) și Marinica Stoian (din partea Ministerului Educației) – merită respectul și prețuirea sinceră.

Nu pot să închei aceste rânduri fără a mulțumi gazdelor Colegiului Național „Mihai Eminescu” pentru amabilitatea și ospitalitatea de care au dat dovadă, în special doamnei director adjunct Gabriela Ștefancu și tuturor celorlalte persoane care au transformat cele două zile de seminar într-o experiență deosebită.

[1] consider oportun să explic termenul debater (importat din limba engleză), atât de prezent în comunitatea celor care se ocupă cu dezbaterile de tip academic: orator care își prezintă teza cu abilitate, răspunzând ușor obiecțiilor care i se aduc; participant la discuții, la dezbateri (cf. http://dexonline.ro/definitie/debater); persoană care participă la înfruntările argumentative (runde/meciuri) într-un format prestabilit (Karl Popper, World Schools, American Parliamentary, Lincoln-Douglas etc.).

[2] distinșii mei colegi, profesori coordonatori care au participat la edițiile anterioare ale concursului (Daniel R., Ioan C., Paul O.) își amintesc, cu siguranță, de serile extraordinare din Tabăra Muncel sau de zilele minunate de la Valea Budului, unde, retrași din fața civilizației, printre culmi de dealuri întretăiate, am declanșat dezbateri extraordinare.

2 comments on “Dezbaterile academice – un exercițiu de fortificare intelectuală

  1. saya1983 spune:

    Am citit articolul si culmea este că și eu am participat la același curs de formare pe debate. A fost extrem de interesant mai ales formatul World School și cel mai important este că am bifat acest seminar la capitolul dezvoltare personală.Eu particip la etapa regionala la Galați și cel mai interesant fapt este că ideile pe care le-am avut în cadrul acestui seminar s-au concretizat într-un articol pe aceasta tema. Mult noroc la coaching.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s