Care este contribuția ta?

Survolând astăzi în librărie raftul editurii Curtea Veche, am descoperit într-o carte o scurtă poveste ce mi-a atras imediat atenția. Drept urmare, nu m-am abținut să o consemnez pe o bucată de hârtie pentru a o reciti și (eventual) a-i descoperi în liniștea camerei mesajul:

„Au fost odată patru indivizi dintre care unul se numea TOATĂ LUMEA, cel mai tânăr: CINEVA, cel mai în vârstă FIECARE, iar cel mai nebun NIMENI. Era o treabă importantă de făcut și i-au spus lui TOATĂ LUMEA să o facă. TOATĂ LUMEA era convins că CINEVA ar face-o. CINEVA putea s-o facă. Dar a fost NIMENI care a făcut-o. CINEVA s-a supărat, căci era treaba lui TOATĂ LUMEA. TOATĂ LUMEA credea că FIECARE ar fi putut s-o facă. Și NIMENI nu se îndoia că CINEVA o va face. În final, TOATĂ LUMEA a făcut reproșuri lui FIECARE, pentru că NIMENI nu a făcut ceea ce CINEVA ar fi putut să facă.” (Jacques Salome, Ce-ar fi dacă ne-am inventa propria viață, Editura Curtea Veche, București, 2012, p.114-115).

Ca orice poveste, valoarea ei rezidă în abundența de interpretări, mesaje, tipuri de morală ce îi pot fi atribuite sau, altfel spus, în faptul că este în măsură să transmită fiecărui cititor alte și alte învățături. Mai mult, aceeași poveste nu-i spune unui om același lucru în perioade diferite din viața lui. Suntem îndreptățiți astfel să vorbim despre vârste diferite ale poveștilor care ne intră în viață. La limită, noi, oamenii, reprezentăm suma poveștilor pe care le auzim sau citim și din care, la un moment dat, se țese povestea noastră. Ce-mi spune mie acum, în momentul în care am decis să scriu despre ea? Îmi spune că fiecare om trebuie să se străduiască să își aducă o contribuție oricât de mică (dar valoroasă) la bunul mers al acestei lumi. Lucrarea pe care o avem de săvârșit pe parcursul vieții (și pe care unii o numesc misiune, scop, responsabilitate, rost…) nu o poate face nimeni în locul nostru. Așa cum nu există doi oameni identici tot astfel nu există două contribuții identice sub soare. Dar cred că diversitatea contribuțiilor, oricât de mărunte sau grandioase, este condiția de posibilitate a schimbării acestei lumi. Mai cred însă cu tărie că provocarea supremă este să descoperi contribuția ce-ți revine, care ți-a fost încredințată pentru a fi dusă la îndeplinire. În ce mă privește, mi-a luat destul de mult să înțeleg că pot contribui la devenirea celorlalți prin exercițiul pedagogic. Într-o carte scrisă de o mamă pentru fiica ei, intitulată Sfaturi pentru fiica mea (Editura Humanitas, București, 2013) autoarea Alexandra Stoddard (de profesie decorator de interioare) scrie ceva ce merită reținut și transformat în obiect al reflecției: „Lumea din jur nu ne datorează nimic. Noi suntem cei care datorăm lumii totul. Munca este modul nostru de a ne exprima, felul în care contribuim la această călătorie pământeană numită viață.”(p.15) Când am devenit cercetaș, am învățat de la un OM numit Baden Powell că trebuie să fac un loc mai bun din lumea în care trăiesc pentru o vreme. Viața (ca o poveste) m-a învățat că lucrurile pe care nu reușesc să le fac la momentul oportun le pot face mai târziu însă cu eforturi și costuri mult mai mari. Am învățat că gândurile și, mai ales, vorbele frumoase pe care nu le dăruiesc atunci când trebuie rămân negândite și nerostite pentru totdeauna. Am învățat că înainte de a arunca reproșuri sau critici dureroase celorlalți trebuie să ne străduim să-i înțelegem. Am învățat că fiecare dintre noi trebuie să conștientizeze că este responsabil pentru ceea ce gândește, rostește, face (sau nu face), pentru obiceiurile lui sănătoase sau nesănătoase, pentru viața lui care poate deveni, prin eforturi, destinul lui…

Această intrare a fost publicată în Meditatii.

Lasă un răspuns

