Elemente de epistemologie la Brand Blanshard

Filosof american care a predat la Universitatea din Michigan, la Swarthmore College şi la Yale. Blanshard a frecventat Universitatea din Michigan, de unde a plecat însă la sfârşitul anului trei, primind o bursă Rhodes la Oxford, la Merton College. Primul război mondial i-a întrerupt studiile, dar, întrucât obţinuse un MA la Universitatea din Columbia, unde studiase cu Dewey, el s-a întors la Oxford pentru a-şi termina lucrarea pentru absolvire. A plecat apoi la Harvard, unde şi-a scris teza de doctorat sub conducerea lui C. I. Lewis. Cu toate că a lucrat cu DEWEY şi cu LEWIS, ideile sale s-au format în mod decisiv la Oxford. Blanshardconsidera că PRAGMATISMUL lui Dewey şi al lui Lewis era provocator, însă nu se susţinea. Mai târziu el a devenit un inamic intransigent al pozitivismului şi al filosofiei limbajului. El a rămas un tradiţionalist, nedeviind niciodată de la IDEALISMUL pe care l-a preluat de la H. H. Joachim şi, în special, de la F. H. Bradley. În epistemologie, el a devenit ultimul reprezentant în viaţă al idealismului britanic. Cea mai semnificativă lucrare epistemologică a lui Blanshard este Natura gândirii (The Nature of Thought, 1939). Aceasta conţine critici tranşante atât la adresa EMPIRISMULUI, cât şi la adresa teoriilor ADEVĂRULUI-CORESPONDENŢĂ. Blanshard are grijă să distingă între probleme ce privesc testarea adevărului (i.e. întemeierea) şi probleme ce privesc natura acestuia, însă, spre deosebire de mulţi filosofi contemporani, este convins că ambele trebuie explicate în termeni de coerenţă. Argumentul său, pe care îl dezvoltă cu o forţă remarcabilă, este acela că explicarea adevărului şi a întemeierii în termeni disparaţi duce inevitabil la scepticism. Mai puţin clar este însă dacă Blanshard însuşi are vreo soluţie satisfăcătoare la această problemă, de vreme ce şi el pare să despartă testarea adevărului de natura acestuia. Ca test al adevărului, coerenţa înseamnă coerenţa cu “sistemul cunoaşterii actuale”, în timp ce adevărul, în natura sa, înseamnă coerenţa cu “un sistem complet şi atotcuprinzător” (1939, vol. 2, p. 269). De ce am presupune atunci că coerenţa unei judecăţi cu opiniile noastre curente ne spune ceva despre relaţiile acesteia cu un sistem ideal? Blanshard răspunde că, întradevăr, nici o judecată din sistemul nostru curent nu este în întregime adevarată: aceasta este doctrina idealistă familiară a gradelor adevărului, despre care el argumentează plauzibil că derivă în mod necesar din concepţiile sale holiste despre sens şi despre întemeiere. Totuşi, ideea că judecăţile curente sunt cel puţin parţial adevărate depinde de teza că “gândirea se află faţă de realitate într-o relaţie asemănătoare cu aceea dintre realizarea parţială şi realizarea perfectă a unui scop” (ibid., p. 262). Însă singura justificare pe care o are Blanshard pentru acest postulat teleologic este aceea că fără el se ajunge la scepticism. Stilul lui Blanshard, spre deosebire de cel al altor idealişti, este de o claritate admirabilă; şi chiar dacă argumentele şi poziţiile sale începeau să nu mai fie la modă atunci când le-a prezentat el pentru prima dată, ele au fost simpatizate de mulţi filosofi contemporani, cel puţin sub aspectul lor critic. Dacă Blanshard este astăzi neglijat, acest lucru este oarecum pe nedrept.

SCRIERI: The Nature of Thought (2 vol.), Allen and Unwin, Londra, 1939; Reason and Analysis, Open Court,La Salle, 1962.

(Sursa: Jonathan Darcy şi Ernest Sosa, Compendiu de Epistemologie, Cambridge, Blackwell, trad.la Editura Trei, Bucureşti, 1999)

Această intrare a fost publicată în Filosofie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s