Despre libertatea anticilor şi a modernilor

Benjamin Constant – unul dintre teoreticienii liberalismului clasic – vorbeşte despre două genuri/specii de libertate a căror confuzie a stat, după cum mărturiseşte autorul francez la originea multor rele din timpul Revoluţiei Franceze:

(1).LIBERTATEA ANTICILOR

Modul de guvernare = GUVERNARE DIRECTĂ; INDIVIDUL – liber în spaţiul public dar constrâns în spaţiul privat; MAI IMPORTANTĂ = LIBERTATEA COLECTIVĂ:

→ exercitarea colectivă, dar directă, a întregii suveranităţi;

→ dreptul de a delibera în piaţa publică asupra războiului şi a păcii;

→ dreptul de a încheia alianţe cu străinii;

→ dreptul de a vota legi;

→ dreptul de a pronunţa judecăţi, de a examina conturile, actele şi gestiunea magistraţilor, de a-i aduce în faţa poporului;

→ dreptul de a acuza, de a condamna sau de a ierta;

INDIVIDUL ERA SUPUS ÎN ÎNTREGIME ÎNTREGULUI/ COLECTIVITĂŢII (CETĂŢII) = toate acţiunile lor private erau supuse unei severe supravegheri; Individul nu avea libertatea de a avea o opinie, de a-şi alege o meserie şi mai ales de a deţine propria credinţă religioasă (ceea ce echivala cu o crimă sau un sacrilegiu); AUTORITATEA CORPULUI SOCIAL LIMITA VOINŢA INDIVIZILOR.

AUTORITATEA INTERVENEA PÂNĂ ŞI ÎN DREPTURILE DOMESTICE (ex: la Roma, cenzorii cercetau intimitatea familiilor; legile reglementau moravurile);

INDIVIDUL ERA SUVERAN ÎN AFACERILE PUBLICE DAR SCLAV ÎN TOATE RAPORTURILE SALE PRIVATE;

Anticii nu aveau noţiunea drepturilor individuale; (toate cele mai spus au ca excepţie democraţia ateniană)

(2). LIBERTATEA MODERNILOR

Modul de guvernare = GUVERNARE REPREZENTATIVĂ; INDIVIDUL – liber în spaţiul privat dar constrâns în spaţiul public; MAI IMPORTANTĂ = LIBERTATEA INDIVIDUALĂ:

→ dreptul de a nu fi supus decât legilor;

→ dreptul de a nu putea fi arestat, deţinut, condamnat la moarte, maltratat din voinţa arbitrară a unui individ sau a unui grup;

→ dreptul de a exprima opinia, de a alege o meserie şi de a o exercita;

→ dreptul de a dispune de proprietate, chiar de a abuza de ea;

→ dreptul de a circula fără a cere permisiunea cuiva şi fără a da seama de motivele sau treburile care stau la baza circulaţiei;

→ dreptul de a se reuni cu alţi indivizi pentru a discuta ceea ce interesează sau pentru a practica un cult;

→ dreptul de a influenţa administrarea guvernării prin numirea tuturor sau a anumitor guvernanţi, fie prin înfăţişări, petiţii, cereri pe care autoritatea e mai mult sau mai puţin obligată să le ia în seamă

INDIVIDUL NU SE MAI SUPUNE NECONDIŢIONAT AUTORITĂŢII ÎNTREGULUI (CETĂŢII) = Libertatea s-a mutat din spaţiul public în spaţiul privat.

A crescut spaţiul cetăţii = s-a restrâns gradul de implicare a individului (cetăţeanului): „creşterea întinderii unei ţări diminuează importanţa politică a fiecărui cetăţean în parte”. Anticii aveau timp liber pe care să-l consacre politicii; în schimb, individul modern „e ocupat cu propriile sale speculaţii, cu afacerile sale, cu satisfacţiile pe care le capătă ori pe care le speră, şi nu vrea să fie deturnat de la acestea decât din când în când şi cât de puţin posibil”.

Această intrare a fost publicată în Filosofie.

2 comentarii la “Despre libertatea anticilor şi a modernilor

  1. Chifan Vasile spune:

    „Ador libertatea. Urăsc strâmtorarea, truda, înrobirea. Atâta timp cât ţin banul pe care-l am în pungă, el îmi asigură independenţa; el mă scuteşte să-mi bat capul ca să csaut altul, nevoie pe care am privi-o totdeauna cu oroare; di teama de a nu rămâne cu nimic, îl păstrez cu grijă. Banul pe care-l ai este instrumentul libertăţii; acela după care alergi este cel al servituţii. Iată pentru ce îmi ţin punga strânşă şi nu râvnesc nimic.” (J. J. ROUSSEAU, Cugetări, I.)

    Dacă am putea să ne implementăm această observaţie şi în vieţă, poate am fi mai morali

    • Foarte frumos gândul lui Rousseau… banul pe care-l am constituie marca libertăţii (a independenţei) mele, în timp ce banul pe care-l caut (cu obsesivă încrâncenare) mă înrobeşte… Cât despre cele pe care le râvnim: unele stau în puterea noastră iar căutarea lor este cât se poate de justificată iar altele ne depăşesc puterile iar căutarea lor este simplă „vânare de vânt”…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s