Dilema lui Heinz

Dilema lui Heinz (Laurence Kohlberg, The psychology of moral development: The Nature and validity of moral stages, San Francisco, Harper-Row, 1984)

„(…) o femeie se află pe patul de moarte din cauza unei forme rare de cancer. Există doar un singur medicament prin care doctorii ar putea să o salveze, o formă de radium, descoperită recent de un farmacist din acelaşi oraş. Farmacistul cere însă 2000 de dolari pe miraculosul medicament, de zece ori mai mult decât costă fabricarea lui. Heinz, soţul femeii bolnave i-a rugat pe toţi cei pe care îi cunoaşte să-i împrumute banii, dar nu a reuşit să strângă mai mult de jumătate din suma necesară. Se duce la farmacist, îi spune că soţia sa se află pe moarte şi îl roagă să-i dea medicamentul mai ieftin, sau cel puţin să-i permită să plătească diferenţa mai târziu. Farmacistul refuză însă categoric. Heinz, disperat, sparge în noaptea următoare magazia farmacistului şi fură medicamentul pentru soţia sa.

  • Trebuia Heinz să fure medicamentul?
  • Ce ai fi făcut dacă ai fi fost în locul lui?
  • Ce este mai rău, să furi ceva ce aparţine altei persoane, sau să laşi pe cineva să moară de moarte care poate fi prevenită? De ce?
  • Crezi că persoane mai tinere decât tine ar putea să răspundă diferit la aceste întrebări?
  • Care crezi că ar fi răspunsul tipic pe care ar putea să-l dea, de exemplu, un copil de clasa a V-a? Dar un coleg de-al tău de liceu?”

EVOLUŢIA MORALĂ A PERSONALITĂŢII

LAURENCE KOHLBERG a studiat evoluţia gândirii morale în perioada preadolescenţei şi adolescenţei, descoperind 6 tipuri de raţionamente, corespunzătoare tot atâtor stadii de dezvoltare a gândirii morale:

  1. raţionamente orientate spre evitarea pedepsei (caracteristice răspunsurilor oferite de majoritatea copiilor cu vârste cuprinse între 4 şi 10 ani): Ce păţesc? – este bine ceea ce adultul spune…
  2. raţionamente orientate spre ideea de recompensă/răsplată (frecvente la copiii în vârstă de 10 – 12 ani): Ce primesc? Este bine ceea ce adultul recompensează…
  3. raţionamente orientate spre evitarea posibilei dezaprobări din partea semenilor (13 ani): Ce vor spune? Este bine ceea ce anturajul (familia, grupul de prieteni) apreciază pentru a te considera de încredere, respectabil, de onoare
  4. raţionamente dominate de sentimentul dezonoarei personale (adolescenţa): Ce spune legea? Binele este o valoare în sinepe care legea o consfinţeşte; legea este necesară ordinii sociale, convieţuirii; chiar dacă nu convine întotdeauna, legea este obligatorie şi eficientă;
  5. raţionamente bazate pe respectarea semenilor, egalităţii şi democraţiei:Ce trebuie? Binele are o dimensiune relativă, relaţională; morala socială, legea sunt simple convenţii, angajamente pe care oamenii decid să le respecte; ele trebuie să apere valorile absolute;
  6. orientarea către un set personal de valori: Ce cred? Conştiinţa individuală ghidează situaţiile în care recursul la norma morală nu este suficientă pentru depăşirea unei dileme morale.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s