Augustin – Fragmente de text (problematica naturii umane)

„Şi m-am îndreptat către mine şi mi-am zis: Şi tu cine eşti? Şi am răspuns: Eu sunt un om. Şi iată trupul şi sufletul în mine îmi sunt la îndemână, unul exterior, altul interior (…) Aş vrea ca oamenii să se gândească că trei lucruri vor afla în ei înşişi. Aceste trei sunt diferite de Trinitate, dar totuşi le menţionez pentru ca oamenii să-şi încerce mintea şi să cerceteze cât de diferite sunt. Cele trei lucruri de care vorbesc sunt: existenţa, cunoaşterea şi voinţa. Pentru că eu sunt, eu cunosc şi eu vreau. Eu sunt o fiinţă care cunoaşte şi vrea: eu cunosc că sunt şi că vreau; eu vreau să fiu şi să cunosc. Iar în aceste trei, viaţa este inseparabilă – o viaţă unică, un suflet unic, o esenţă unică; şi totuşi, cu toate că distincţia este inseparabilă, cele trei lucruri sunt diferite” (Augustin – Confessiones)

„…nu cu conştiinţa îndoită, ci cu cea sigură te iubesc pe Tine, o Doamne. Tu mi-ai lovit inima cu cuvintele Tale, de atunci Te iubesc. Însă şi cerul şi soarele şi tot ce face parte din ele, iată, de pretutindeni îmi spun că trebuie să Te iubesc, şi nu contenesc să o spună tuturor, ca să fie de neiertat” (Augustin, Confessiones)

„Ce este acel ce mă străbate cu lumină şi îmi pătrunde în inimă fără însă să mi-o rănească? Iar eu mă cutremur şi ard: mă cutremur, cât nu sunt asemenea lui, strălucesc cât îi sunt asemenea. Înţelepciunea însăşi este cea care se revarsă strălucind înăuntrul meu, despicând zidul de ceaţă, care mă cuprinde apoi când acest abur mă înghite din nou, iar praful pedepselor mele mă acoperă” (Augustin, Confessiones)

„… însă atunci când sufletul îşi va găsi liniştea, când va pune ordine în interiorul său şi va deveni armonios şi frumos, abia atunci va cuteza să-L vadă pe Dumnezeu… N-am să adaug decât că ne este nouă făgăduită contemplarea acelei frumuseţi, prin imitarea căreia toate celelalte sunt frumoase şi în comparaţie cu care toate celelalte sunt urâte. Oricine o va fi văzut… o va vedea însă cel care trăieşte cum se cuvine, se roagă cum se cuvine, studiază cum se cuvine…” (Augustin, De Ordine, 2-19/51)

Lasă un răspuns

