Religiozitatea – dimensiune esenţială a umanului (Mircea Eliade, Sacrul şi profanul)

Sacrul şi profanul – moduri de a fi în Lume:

„… sacrul şi profanul sunt două modalităţi de a fi în lume, două situaţii existenţiale asumate de către om de‑a lungul istoriei sale (…) determinate de diferitele poziţii pe care omul le‑a cucerit în Cosmos…”

Modul sacru de a fi, specific omului religios = homo religiosus

  • crede în existenţa unei realităţi transcendente/absolute, situate dincolo de lumea „naturală”, „profană”: Sacrul – situat în centrul existenţei (reper absolut, Centru, „punct fix”)
  • sensul existenţei sale este dat de participarea la sacru
  • Sacrul garantează realitatea şi permanenţa lumii: „sacrul înseamnă putere şi, în cele din urmă, realitate”; “sacrul este saturat de fiinţă”; „Manifestarea sacrului întemeiază ontologic Lumea. În întinderea omogenă şi nemărginită, unde nu există nici un punct de reper şi nici o posibilitate de orientare, hierofania dezvăluie un „punct fix“ absolut, un „Centru“.
  • realizarea (cunoaşterea) de sine, împlinirea depinde de sacru
  • libertatea este posibilă numai în măsura în care se întemeiază pe sacru
  • trăieşte într-un spaţiu eterogen, care „… prezintă rupturi şi spărturi; unele porţiuni de spaţiu sunt calitativ diferite de celelalte

Modul profan de a fi, specific omului lipsit de religiozitate = homo areligiosus

  • respinge/refuză tot ceea ce depăşeşte imanenţa – se situează în centrul existenţei (antropocentrism)
  • se îndoieşte de existenţa unui sens al existenţei
  • absenţa sacrului relativizează lumea
  • realizarea (cunoaşterea) de sine, împlinirea exclude sacrul
  • libertatea este ameninţată de ceea ce este sacru (condiţia de posibilitate a libertăţii omului = „uciderea ultimului zeu” = teologia contemporană a „morţii lui Dumnezeu”)
  • trăieşte într-un spaţiu omogen, amorf, relativ, neutru, lipsit de consistenţă: „pentru experienţa profană, spaţiul este, dimpotrivă, omogen şi neutru; nu există nici o ruptură care să determine deosebiri calitative între diversele părţi ale masei sale”; „nu mai există nici un fel de „Lume“, ci doar nişte fragmente ale unui univers sfărâmat, o masă amorfă alcătuită dintr‑un număr infinit de „locuri“ mai mult sau mai puţin „neutre“, în care omul se mişcă, mânat de obligaţiile unei existenţe integrate într‑o societate industrială”.
  • în interiorul spaţiului profan continuă să reziste elemente de sacru camuflate, criptate: „Mai există locuri privilegiate, calitativ deosebite de celelalte: ţinutul natal, locul primei iubiri, o stradă ori un colţ din primul oraş străin văzut în tinereţe. Toate aceste locuri păstrează, chiar pentru omul cel mai nereligios, o calitate excepţională, „unică“, pentru că reprezintă „locuri sfinte“ ale Universului său privat, ca şi cum această fiinţă nereligioasă ar fi avut revelaţia unei alte realităţi decât aceea la care participă prin existenţa sa de zi cu zi.

Desacralizarea omului:

Secularizarea comportamentului religios = omul lipsit de religiozitate descinde din omul religios (desacralizare): „… lumea profană în totalitate, Cosmosul total desacralizat este o descoperire recentă a minţii omeneşti

Desacralizarea lumii:

De la Cosmos (sacru) → desacralizare → Natură (absenţa sacrului)

Desacralizarea lumii (specifică lumii moderne, care se opune lumii arhaice, sacre) nu este posibilă în totalitate: „Această existenţă profană nu se întâlneşte niciodată în stare pură. Oricare ar fi gradul de desacralizare a Lumii la care a ajuns, omul care a optat pentru o viaţă profană nu reuşeşte să abolească total comportamentul religios. Până şi existenţa cea mai desacralizată păstrează încă urmele unei valorizări religioase a Lumii.” Într-un limbaj heideggerian, doar omul religios există, în timp ce omul lipsit de religiozitate doar este.

Această intrare a fost publicată în Filosofie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s