Recomandări pentru o comunicare eficientă

(1). Ascultaţi activ! Încetaţi să vorbiţi! Nu puteţi recepta adecvat mesajul dacă vorbiţi în acelaşi timp! Un interlocutor fascinant este acela care îl ascultă cu atenţie pe altul vorbind.

(2). Nu puneţi interlocutorul în situaţii dificile sau delicate! Mai curând ajutaţi-l pe celălalt, încurajaţi-l să se exprime, oferiţi-i pretextul exprimării libere.

(3). Spuneţi-i interlocutorului că vreţi să-l ascultaţi! Manifestaţi-vă interesul faţă de ceea ce spune! Faceţi-l să se se simtă important, recunoscându-i calităţile.

(4). Îndepărtaţi perturbaţiile, „paraziţii”, zgomotul de fond!

(5). Fiţi constructivi! Încercaţi să înţelegeţi punctul de vedere al interlocutorului chiar dacă diferă de perspectiva proprie. Vorbiţi despre subiectele preferate ale celuilalt, despre preocupările lui. Înlocuiţi din propriul vocabular cuvinte precum „eu” şi „al meu” cu cuvinte precum „tu” şi „al tău”.

(6). Fiţi răbdător! Ascultaţi întregul timp, nu-l întrerupeţi pe vorbitor.

(7). Păstraţi-vă calmul! O persoană supărată riscă să ia din cuvintele interlocutorului doar ceea ce percepe ca fiind negativ.

(8). Fiţi circumspecţi cu critica! Critica poate fi interpretată de celălalt drept o lipsă de respect, lipsă de încredere. Dacă se iveşte ocazia să criticaţi, faceţi-o astfel încât să-l încurajaţi pe interlocutor, să-l ajutaţi să progreseze, adresându-i mesaje pozitive, constructive!

(9). Puneţi întrebări deschise, care presupun mai mult decât un răspuns scurt, de genul „da” sau „nu”. Întrebările deschise sunt cele care prin care solicităm explicaţii, opinii, dezvoltări ale subiectului, generând astfel o legătură cu ceilalţi. Aceasta îl încurajează pe vorbitor şi arată că-l ascultaţi cu adevărat.

(10). Faceţi complimente sincere, în care credeţi cu adevărat! Fiecare persoană deţine ceva pentru care îi puteţi face un compliment oricât de mărunt sau lipsit de importanţă vi s-ar părea acel ceva. Dar, pe lângă ceea ce vă place la o persoană, spuneţi-i şi de ce vă place.

(11). Rostiţi numele celui care vi se adresează! Pentru fiecare om, numele lui este sunetul cel mai plăcut din lume, considerând că acesta îl reprezintă perfect. Studiile arată că oamenii ascultă cu atenţie orice propoziţie care urmează rostirii numelui lor. Simpla rostire a numelui celuilalt face ca nivelul lui de interes pentru conversaţie şi atenţia lui să crească.

(12). Evitaţi să bârfiţi! Încercaţi mai curând să faceţi complimente unei persoane care nu este de faţă, alta decât cea căreia vă adresaţi.

(13). Când cineva vă adresează un compliment: acceptaţi-l, mulţumiţi-i pentru el, dovediţi-vă sinceritatea.

(14). Folosiţi „punţi” pentru a întreţine o conversaţie (formulări de genul: „Adică…?”, „De exemplu…?”, „Deci…?”, „Prin urmare…?”, „Apoi, ai…?”, „Ceea ce înseamnă că…?”)!

(15). Zâmbiţi (chiar şi atunci când nu aveţi chef)! Veselia vindecă! Studiile arată că oamenii au tendinţa de a reproduce în mod automat expresia facială a interlocutorului. Zâmbetul îi arată celuilalt că nu reprezentaţi o ameninţare, că sunteţi deschişi la dialog.

Lista poate fi cu siguranţă îmbogăţită…

Această intrare a fost publicată în Logica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s