Un posibil DECALOG al studiului eficient

1. Lectura relativ completă şi eficientă trebuie precedată de studiul anumitor surse de informare: mai întâi cu sursele de informaţii primare (textele/operele filosofice), apoi cu sursele secundare (comentarii, analize, interpretări, exegeze, recenzii). Se pot accesa şi surse terţiare de informaţii: conferinţe, expuneri, simpozioane, mass-media, internet.

2. Lectura eficientă presupune formarea capacităţii de a selecta cele mai importante date pentru problema/tema urmărită, aceasta întrucât astăzi asistăm la o creştere deconcertantă a volumului de informaţii care trebuie triate în mod riguros.

3. În condiţiile surselor de informare multiple, este necesară îmbinarea studiului notiţelor luate în sala de clasă (lecţie), cu studiul nemijlocit al textelor (fie şi fragmentar), cât şi cu o consultare critică a resurselor oferite de sistemele informaţionale moderne (ex. internet).

4. Studiul trebuie să aibă în vedere atât sursele de informare interne, în limba română (cărţi, reviste, traduceri), cât şi studiul surselor externe – acolo unde este posibil – adică studiul cărţilor, revistelor etc. în limbi străine, ceea ce presupune însuşirea acestora. Nu se poate discuta convingător despre un autor străin numai din traduceri!

5. Lectura trebuie să aibă întotdeauna un scop bine precizat: îmbogăţirea cunoştinţelor, aprofundarea lor, asigurarea aportului teoretic al unei activităţi practice, dezvoltarea gândirii critice, divergente etc.

6. Lectura presupune întotdeauna pasiune şi trăire intelectuală intensă, totodată voinţa de a obţine performanţe: studiu trebuie făcut cu spirit critic, cu onestitate ştiinţifică, în sensul unei verificări şi intepretări atente a autenticităţii şi veridicităţii cunoştinţelor pentru a le transforma ulterior în convingeri.

7. Textul trebuie citit mai întâi integral, urmărind evidenţierea ideilor (problemelor) importante (esenţiale), apoi trebuie citit pe secvenţe informaţionale, pas cu pas, asigurându-se înţelegerea şi aprofundarea celor studiate, însoţite de argumentări, demonstraţii, exerciţii, aplicaţii etc. La final trebuie să se recitească integral textul, pentru a realiza unirea (structurarea) datelor esenţiale într-un ansamblu informaţional unitar şi coerent; o asemenea lectură sintetico-analitico-sintetică este cerută îndeosebi de textele complexe, care prezintă anumite dificultăţi privind înţelegerea lor.

8. Studiul şi lectura presupun consecvenţă, continuitate, pentru a se asigura astfel completitudinea şi temeinicia învăţării, evitându-se lectura „în asalt”, în preajma lecţiilor de evaluare, a cărei finalitate este de scurtă durată şi ineficientă.

9. Lectura textelor necesită consemnări sistematice sub formă de: rezumate (prezentarea concentrată a ceea ce este mai important); conspecte (lat. conspectus – schiţă, tablou rezumativ), care prezintă sistematic date despre o temă, extrase pe baza studiului mai multor surse bibliografice; referate, care prezintă datele asemănător conspectului însă într-o formă mai abstractă, generalizată şi care, pe lângă sintetizarea datelor din mai multe surse bibliografice, pot integra şi rezultatele unor reflecţii şi experimentări personale, însoţite de argumentări, concluzii şi deschideri spre noi interogaţii; referatele se pot transforma în studii, care pot fi chiar publicate în reviste de specialitate.

10. Studiul textelor se poate face şi în echipă, prin cooperare, econsomisindu-se timp şi valorificându-se astfel inteligenţa şi eforturile celorlalţi membri ai echipei. Nu trebuie uitat că dialogul ce se instituie în aceste situaţii reprezintă una dintre formele optime, eficiente de studiu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s