De ce am ales să predau filosofia?

Uneori, în discuţiile avute cu prietenii (destul de puţini, recunosc, în astfel de vremuri…), mi se adresează o întrebare care, într-o primă instanţă, pare menită să mă blocheze în perplexitate așa cum, uneori, boxerii sunt prinși dezarmați într-un colț al ringului: De ce ai ales să predai? şi mai ales, de ce ai ales să predai filosofia? Cum spontaneitatea nu figurează printre atuurile cu care să mă laud, întotdeauna îmi trebuie ceva timp pentru a oferi un răspuns menit a domoli curiozitățile şi (eventual) a-mi salva orgoliul asediat. Iată de ce, voi încerca în cele ce urmează, să identific 13 motive pentru care nu am ales să fiu agent de vânzări, măcelar, director comercial, constructor, fermier, polițist sau orice alt „avatar”…

Am ales să predau filosofia pentru că mă aflu printre cei care cred că astfel (într-o profesie ca aceasta în care mă exersez) dobândești şansa onestă şi totodată privilegiul de a încuraja tinerii să aspire către căutarea febrilă, de a le activa şi întreține apetența pentru cunoaștere dar mai ales pentru cultură…

Am ales să predau filosofia pentru că îmi asum îndrăzneala de a provoca uimirea, mirarea în mințile mai puțin exersate, din convingerea că acestea constituie un preambul al dezvoltării spirituale autentice…

Am ales să predau filosofia pentru că optimismul şi vitalitatea mea incurabilă mă somează permanent să le permit actualizarea prin aceea că, dăruindu-le, le sporesc necontenit resursele…

Am ales să predau filosofia pentru că întâlnirile memorabile cu elevii de excepție (și, slavă Domnului, mai există astfel de întâlniri) îmi dau speranță şi încredere în viitorul acestui neam…

Am ales să predau filosofia pentru că ador să joc, mai mult sau mai puțin inspirat, controversatul rol al piromanului (în planul spiritului), atunci când intru în sala de clasă cu „chibriturile” în mâini (idei, concepte, doctrine, adevăruri, valori) şi le „aprind” imprudent din dorința de a vedea izbucnind vâlvătăi în mintea câtorva…

Am ales să predau filosofia pentru că rătăcirile descurajante ce mi-au încercat propriul itinerariu existențial au hrănit în mine dorința de a facilita ieșirea din labirint celor pe care-i întâlnesc pe cărările gândului…

Am ales să predau filosofia pentru că, oricât de anacronic şi inadecvat social ar părea, cred cu tărie în Adevăr, Frumos şi Bine, valori perene fără de care Omul e condamnat invariabil la statutul de simplu „omuleț”…

Am ales să predau filosofia pentru că experiențele plăcute sau dureroase ale propriului destin m-au învățat să-mi trăiesc viața demn și totodată să arăt celorlalți bucuriile simple ale unei astfel de vieți…

Am ales să predau filosofia pentru că am ambiția ca, prin modestele mele eforturi, să smulg un domeniu extraordinar al culturii de sub stigmatul artificiilor cognitive sterile şi al extravaganței care i-a fost atribuit nu de puține ori…

Am ales să predau filosofia pentru că nutresc credința că autonomia gândirii, libertatea absolută a spiritului, folosirea justă şi laborioasă a propriului intelect sunt virtuţi esențiale pentru omul ce îndrăzneşte a se numi cult…

Am ales să predau filosofia pentru că ador tensiunile cognitive, stările dilematice pe care le provoacă, impasul, perplexitatea în care conduce gândirea, cu scopul de a o aduce apoi la liman fortificată, îmbogăţită, edificată…

Am ales să predau filosofia pentru că detest închiderea în tipare, clișeele sau locurile comune, cultul aservit şi dezolant al cărărilor bătătorite şi omniprezentul algoritm al scurtăturii, înţeles ca eschivă, omisiune sau amânare…

Am ales să predau filosofia pentru că îmi recunosc fără sfială lacunele sau absențele propriului mobilier intelectual, cu speranța că, odată mărturisită, ignoranța devine condiția preliminară a progresului în cunoaștere…

Lasă un răspuns

